Home > Manuele therapie > Kaakklachten

Kaakklachten

Het kaakgewricht of in latijn temporo mandibulaire (TMJ joint) werkt als een glijdend scharnier. Het verbindt de schedel met het kaakbot. Er zit één gewricht aan elke kant van het gezicht. Stoornissen in het kaakgewricht en in de spieren die de kaakbeweging regelen kunnen pijn veroorzaken. Dat zijn TMJ-stoornissen.

Kaakklachten

Oorzaak kaakklachten

De exacte oorzaak van zo’n stoornis valt vaak moeilijk te bepalen. Het kan gaan om een combinatie van factoren. Er kan sprake zijn van kaakletsel, ontsteking aan het kaakgewricht, maar de oorzaak kan ook genetisch zijn. Verder hebben sommige mensen met kaakpijn de neiging hun tanden op elkaar te klemmen of te knarsen (bruxisme), hoewel er ook veel mensen knarsen of klemmen zonder daarmee een TMJ-stoornis te ontwikkelen.

In de meeste gevallen zijn de pijn en het daarmee gepaard gaande ongemak tijdelijk. Zelf beheerde zorg of niet-chirurgische behandelingen kunnen als verlichting bieden. Chirurgie is meestal een laatste redmiddel nadat conservatieve (therapeutische) maatregelen hebben gefaald, maar meestal het eerst de klacht bekeken door ortho faciaal of CRAFTA therapeut.

Symptomen van TMJ-stoornissen

Symptomen van TMJ-stoornissen kunnen zijn:

• Pijn of gevoeligheid van de kaak
  • Pijn in een of beide kaakgewrichten
  • Pijnlijke pijn in en rond het oor
  • Moeite met kauwen of pijn tijdens het kauwen
  • Gezichtspijn
  • Vastzitten van het gewricht, waardoor het moeilijk is de mond te openen of te sluiten.
  • Hoofdpijn

TMJ-stoornissen kunnen bij het openen van de mond of bij het kauwen ook een klikkend geluid of een schurend gevoel veroorzaken. Maar als er geen pijn of bewegingsbeperking is in verband met het klikken van de kaak is niet direct nodig.

Oorzaken:
Het kaakgewricht combineert een scharnierwerking met schuifbewegingen. De delen van de botten die in het gewricht op elkaar inwerken, zijn bedekt met kraakbeen en worden gescheiden door een kleine schokabsorberende schijf (discus), die de beweging normaal gesproken soepel houdt.

Pijnlijke TMJ-stoornissen kunnen optreden als:

• De discus erodeert.
  • Het kraakbeen van het gewricht is beschadigd door artritis.
  • Het gewricht is beschadigd door een klap of andere impact.
  • De controle van de spieren rond het kaakgewricht verminderd is

In veel gevallen is de oorzaak van TMJ-stoornissen niet duidelijk.

Risicofactoren
Factoren die het risico op het ontwikkelen van TMJ-stoornissen kunnen verhogen, zijn onder meer:

• Verschillende soorten artritis, zoals reumatoïde artritis en artrose
  • Kaakblessure
  • Langdurig (chronisch) tandenknarsen of op elkaar klemmen
  • Bepaalde bindweefselaandoeningen die problemen veroorzaken die het kaakgewricht kunnen aantasten.

Door middel van gerichte therapie kunnen enkele van bovenstaande klachten opgelost worden.

Joost heeft naast de Fysiotherapie en Manuele therapie ook een opleiding bij CRAFTA gevolgd waardoor hij de klachten kan beoordelen en behandelen.

Joost Adams

Fysiotherapeut sinds 1988 en Master in de Manuele Therapie, methode Marsman en SOMT. De patiënten die ik behandel zijn voornamelijk mensen met nek; of combinatie nek, hoofdpijn, kaakpijn, oorpijn; lage rugklachten met SI betrokkenheid.
joost@fysiotherapieadams.nl

Joost Adams

joost@fysiotherapieadams.nl

OVER FYSIOTHERAPIE ADAMS

Fysiotherapie Adams

In de praktijk van Fysiotherapie Adams in Alkmaar kunt u terecht voor professionele behandeling van uw lichamelijke klachten.

Wij zijn gespecaliseerd in sportfysiotherapie, manuele therapie en revalidatie na heup- of knieoperaties.